lördag 20 augusti 2011

Mina rosor

I år har vi haft en solig och varm sommar och då trivs rosorna mycket bra. Med olika blomningstider på rosorna går det att få blomning från juni till frosten kommer.

Det är en glädje varje sommar att se rosorna gå i blom. De är formfulländade och vackra och jag inte kan låta bli att titta på dom flera gånger varje dag.

Dessa rosor växer hemma hos mig:



1. Vresros Rosa Rugosa
Först ut att blomma, i mitten av juni. Då vet jag att sommaren är här på riktigt och den luktar så gott.

2. Nejlikros
Någon vecka efter vresrosen börjar nejlikrosen blomma med sitt överdåd av blommor. Den blommar mycket och oavbrutet fram till frosten kommer. Doftlös.

3. Persian Yellow
Min enda gula ros. Den är härdig och blommorna lyser vackert mot det gröna bladverket.

4. Stanwell Perpetual
Gammal ros från 1800-talet med grågröna blad. Blommar två gånger.

5. Rosa Alba Minette
Eller Svearnas ros eller Nordisk ros. I somras var den översållad av blommor som alla slog ut nästan samtidigt. Mycket vackert. Enda nackdelen är att den inte tål att det regnar när den ska slå ut. Då ruttnar knopparna.

6. Celestial
Sist ut att blomma är Celestial, namnet betyder himmelsk. En frisk och tålig ros med vacker färg. Växer vackert, stadigt och upprätt.

Alla rosorna doftar utom nejlikros och de är härdiga och anpassade efter vårat klimat här uppe i norr. Jag har ingen favoritros, jag tycker om alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar