söndag 20 mars 2011

Surdeg

Hurra, vad jag är glad. Varför det då? undrar du. Jo, för jag lyckades tillslut med surdegsbrödet. I tisdags började jag med surdegsgrunden och på onsdag och torsdag hände ingenting. Degen var sur och tvär och ville inte vara med trots att jag skötte den som ett spädbarn.





På fredagen gav jag upp och satte igång en ny surdegskultur, surdeg nr 2, och tro det eller ej men sent på fredagkväll var det liv i surdeg nr 1 som nu bubblade fint. Mitt i natten stod jag sen och blandade i mer mjöl och vatten för ytterligare jäsning.

I går bakade jag brödet och det är jättegott, det smakar som Fazers rågbröd, typ rallarhalvor, fast godare. Surdeg nr 2 är nu på tillväxt och på tisdag vet ni vad jag gör, bakar. Den här gången blir det surdegsbaugetter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar