torsdag 24 mars 2011

I naturen ut vi gå

Jag hörde på Nyhetsmorgon i lördags att författaren Kerstin Ekman sa att nutidens barn inte kan namnen på den vanligaste växtligheten i vår natur.
Jag tror tyvär att hon har rätt. Skolan lär inte ut det och i så fall hänger det på att man har någon intresserad förälder som kan lära ut.

Där jag bor, där mina förfäder har bott känner jag en samhörighet med min natur. Jag är uppvuxen med den, jag känner igen mig och är trygg där, naturen tillhör mitt ursprung. Jag vet namnet på det som växer där. Hönsbärets blomma som vi kallar snusblomma, hjortronblommor, åkerbärsblommor och alla midsommarens blomster på ängarna.

Träden som växer längs vägen är välbekanta och även skogens gröna mossa och renlav. Att känna sin natur och namnen på de vanligaste träden och arterna gör gott för människan. Det är viktigt tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar