torsdag 9 september 2010

På lingonröda tuvor

I helgen var jag och min man på stugan. Vädret hade svängt om till sommar men det fanns tecken på att hösten var på väg. Ett grönt träd med inslag av gula blad. Som ett utropstecken att här kommer jag - hösten. Och på kvällen såg vi en vacker himmel. Djupblå med rosa inslag och träden avspeglade sig så vackert i vattnet.

Att plocka lingon är något jag gör på hösten. Det går fort och lätt med en bärplockare. På ett kilo bär får jag två burkar sylt. Här får du mitt recept på min goda sylt:

Lingonsylt

1,5 liter (ca 1 kg lingon)
2-3 dl vatten
6-9 dl socker

1. Rensa och skölj bären.
2. Lägg bären i syltgrytan och tillsätt vattnet.
3. Hetta upp långsamt och koka försiktigt i ca 15 minuter.
4. Dra grytan från värmen och tillsätt sockret. Rör då och då tills sockret smält och sylten är kall. Skumma väl.
5. Ös upp sylten på kalla väl rengjorda burkar. Tillslut.


                                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar