måndag 27 september 2010

Broderad kudde

När jag och min syster skulle gå igenom mammas tillhörigheter efter hennes död hittade vi en gammal och sliten kudde. Min första impuls var att slänga kudden men så dök det upp en minnesbild att jag sett kudden förut när jag var barn.

Det var i min pappas faster och farbrors hem. De hade inga egna barn så jag och min syster fick ibland följa med faster Göta på stan och välja vilken klänning vi ville ha. Efteråt var det konditoribesök med bakelser och läsk. Vilken lycka för två småflickor.

Kudden måsta vara gjord någongång på 1930-1940 talet och tanken på att faster suttit och broderat gjorde att jag tog hem kudden. Efter att ha sprättat bort broderiet och tvättat det köpte jag en ny kudde och sydde på motivet igen. Nu finns kudden i mitt hem och när jag ser på den påminns jag om min snälla faster och farbror.

2 kommentarer:

  1. det vart ju jattefint! men hade det inte passat battre med svart eller vinrod bakgrund for att passa broderiet? kram.

    SvaraRadera
  2. Kanske det. Men jag köpte första bästa kudde jag såg:-).

    SvaraRadera