söndag 24 oktober 2010

Mina orkidéer


Phalenopsis (Brudorkidé)
 Jag har 27 orkidéer i mitt hem. Varför har det blivit så många kan man fråga sig. Det började med att jag var nyfiken på att se om jag kunde få dom att blomma om och såklart föll jag för deras skönhet. Jag började med phalenopsis (brudorkidé) och det gick ju bra.

Största anledningen till att ha orkidéer är att dom blommar när alla andra blommor går i vila. Jag brukar ha blommande fönster från april till december. Det är en härlig känsla att på julafton när det är -20 grader ute ha tropiska orkidéer som står i blom.


Phalenopsis (Brudorkidé)
Sedan är de lättskötta också. Jag vattnar mina två gånger i månaden förutom paphiopedilum och cattleya som jag vattnar lite oftare. En del av mina brudorkidéér har fått keikis (barn). När dom har växt sig stora och fått tillräckligt med rötter skär jag av dom och vips har jag fått nya plantor.



Oncidium














Cattleya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar